دکتر شریعتی و موسیقی
می بینیم که پیغمبر اسلام در ۲۳ سال رسالتش ،اسلام و تمام احکام و عقایدش را در همان سال اول مطرح نکرد ؛ به تدریج مطرح کرد : اول مسئله توحید را طرح کرد و تا ۳ سال هیچ کلمه دیگری بر آن اضافه ننمود : (( قولوا لا اله الا الله تفلحوا )) خوب ، نماز چیست ؟ هنوز نمی خوانند !روزه چیست ؟ هیچ !حج ؟ اصلا ندارد !زکات ؟ اصلا !قید و بندی ، حدودی ، عملی ؟ اصلایک چیز فقط فکری است همین است که بتها را در ذهنشان و اعتقادشان نفی کنیم و به خدا معتقدشان کنیم.بنابر این کسانی که در ۳ سال اول مسلمان شدندو به توحید معتقد شدند و مردند ،احتمالا « شرابخوار » بودند ، « نماز نخوان » ، « روزه نگیر » ، « حج نکن » ، و .... بودندبعد از اینها در سال هفتم ، هشتم حجاب مطرح می شود ؛ یعنی بعد از هجده ، نوزده ،بیست سال کار روی مردم حجاب را مطرح می کند.همچنین مسأله شراب مطرح می شود. شراب را چگونه طرح می کند ؟از همان مکه نمی گوید که « آهای مردم ، آهای ملت ، آهای عرب ها ، تا به توحید معتقد می شوید ، باید دیگر تمام کارهایتان راست و ریست باشد » ! نه ! کی ؟ در سال های آخر بعثتش مسأله شراب را مطرح می کند .محمد (ص) گفت :((فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما))یعنی گناه دارد و نیز برایتان منفعتی دارد ؛اینطور نیست که من آدم متعصبی باشم ،ارزشش را ندانم و نفهمم ؛ نخیر ، قبول هم دارم ، درست ! اما زیانش بیشتر است . شنونده در برابر چه کسی قرار می گیرد ؟ یک آدم روشنفکر که شعور دارد ،تعصب ندارد و شراب را ، به صورت تابویی ،جنی ،غولی نجس ، و متا فیزیکی و غیبی تلقی نمی کند ؛اما به خاطر اینکه زیان های اجتماعی و انسانی زیاد دارد ،در عین حال که منافعش را هم قبول دارد و می شناسد ، نفی اش می کند .آدم حرف او را گوش می دهد ؛ اما هیچکس حرف آن ملایی را که می گوید ، « موسیقی حرام است »ولی اصلا نه در عمرش موسیقی شنیدهو نه اگر بشنود می فهمد ، گوش نمی دهد ! ای کسی که می گویی « غنا» حرام است ،اصلا تو می فهمی « غنا » چیست ؟ اصلا تو این را که این موزیک حماسی استیا ملی است یا علمی است ، تشخیص می دهی ؟!موسیقی هزار شعبه دارد ، تاریخ دارد ، نقش های گوناگون دارد ،بنابراین وقتی که تو فتوا می دهی « حرام است » ، هیچکس گوش نمی کند ؛برای اینکه تو نمی فهمی که چیست .